Winkelwagen (0)

U heeft 0 product(en) in uw winkelwagen.

Subtotaal: € 0,00


hulp nodig?

Bel ons: (0416) 380 482

Stel je vraag op Facebook Veelgestelde vragen

Mail ons


delubas help

Leesbalans

Opbouw


De structuur van Leesbalans sluit volledig aan bij het dyslexieprotocol. Het protocol heeft in groep 3 drie toetsmomenten. Na elke toets volgt een interventieperiode. Tijdens deze periode biedt de leerkracht hulp aan kinderen die uitvallen bij de toets.  


Groep 2

Hoe sneller ze hulp krijgen, hoe gemakkelijker kinderen hun achterstand nog in kunnen lopen. Het is daarom verstandig om risicokinderen al in groep 2 of vanaf begin groep 3 hulp te bieden. Leesbalans start daarom met deel 1 voor groep 2/begin 3. 
Deel 1 besteedt vooral aandacht aan de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn (klankbewustzijn). Kinderen leren in dit deel analyseren en synthetiseren en een aantal letters. Wanneer risicokinderen al in deze groepen extra aandacht krijgen, kan dit problemen in hogere groepen voorkomen. 


Groep 3

De delen 2 t/m 4 zijn bestemd voor groep 3 en behandelen per deel één interventieperiode.

Deel 2: Interventie 1 (oktober-februari): elementaire lees-/spelhandleiding; analyse, synthese en letterkennis.
Deel 3: Interventie 2 (februari-maart): letterkennis; het bijbrengen van volledige letterkennis en decodeersnelheid.
Deel 4: Interventie 3 (maart-mei): automatisering van het leesproces.
Leesbalans heeft in groep 3 precies dezelfde opbouw als de bovengenoemde interventieperioden. 


Na groep 3

De delen 5 en 6 zijn bestemd voor de echt dyslectische kinderen, die ook na groep 3 nog ondersteuning nodig hebben.