Winkelwagen (0)

U heeft 0 product(en) in uw winkelwagen.

Subtotaal: € 0,00


hulp nodig?

Bel ons: (0416) 380 482

Stel je vraag op Facebook Veelgestelde vragen

Mail ons


delubas help

Plustaak Rekenen

Sterke rekenaars écht uitgedaagd


Uitdagingen voor betere rekenaars nader bekeken
Uit een publicatie van Expertis Onderwijsadviseurs blijkt dat sterke rekenaars naast goed te kunnen onthouden, begrijpen en toepassen ook uitblinken op het niveau van analyseren, evalueren en creëren. Op dit niveau worden ze echter vrijwel niet uitgedaagd in de reguliere lessen van veel rekenmethodes. Sommen in rijtjes of tafels op volgorde zijn voor hen niet stimulerend genoeg. Mogen ze echter zo veel mogelijk keersommen bedenken waar eenzelfde getal uitkomt, dan vinden ze die uitdaging wél.

Sterke rekenaars zijn goed in het visualiseren van wiskundige problemen en ze gaan graag zelf aan de slag met datgene wat ze geleerd hebben. Het uitdagen van sterke rekenaars is volgens Expertis al mogelijk vanaf de kleutergroepen.

Expertis heeft de volgende kenmerken geformuleerd waaraan materiaal voor begaafde rekenaars moet voldoen:

 

  • Open opdrachten
  • Complexe opdrachten
  • Betekenisvolle opdrachten
  • Beroep doen op creativiteit
  • Een onderzoekende houding uitlokken
  • Uitnodigen tot reflectie
  • Uitdagen tot denken op een hoger abstractieniveau
  • Beroep doen op metacognitieve vaardigheden
  • Beroep doen op zelfstandig leren en ‘leren leren’
  • Topdown leren

Bij de ontwikkeling van Plustaak Rekenen Nieuw is rekening gehouden met deze kenmerken.
Kinderen worden uitgedaagd zelf te ontdekken welke strategie ze moeten hanteren om tot de oplossing van een opdracht te komen. Iedere taak bestaat uit meerdere opdrachten waarvoor ze eenzelfde strategie moeten gebruiken. De opdrachten binnen de taak worden steeds een stapje moeilijker.
Uiteindelijk mogen de kinderen ook zelf een opdracht bedenken, analoog aan de opdrachten op het werkblad.

Lees voor meer informatie het artikel van Expertis.