Winkelwagen (0)

U heeft 0 product(en) in uw winkelwagen.

Subtotaal: € 0,00


Blijf vooral voorlezen!

Voorlezen in de klas

 

De meeste kinderen vinden het heerlijk: even lekker wegdromen bij een voorgelezen verhaal. Maar zodra kinderen zelfstandig kunnen lezen, lezen we ze vaak veel minder voor. Dat is jammer, want voorlezen heeft naast een ontspannende functie nog veel meer voordelen. We zetten er drie op een rij.

 

Voordeel 1: Een grotere woordenschat
De woorden die we gebruiken in alledaagse spreektaal, pikken kinderen meestal vanzelf op. Maar onze taal kent ook veel woorden die minder vaak voorkomen. Die laagfrequente woorden kom je vooral tegen in geschreven teksten. Zo blijkt uit onderzoek dat in een jeugdboek gemiddeld twee keer zo veel zeldzame woorden voorkomen dan in een gesprek tussen hoogopgeleide volwassenen.¹ Door kinderen regelmatig voor te lezen, breng je ze dus in aanraking met complexere taal. Zo groeit hun woordenschat razendsnel, waardoor ze op hun beurt ook weer sterkere lezers worden.


Voordeel 2: Een groeiende belevingswereld
Uiteraard leren kinderen ook nieuwe woorden wanneer ze zelf lezen. Toch is voorlezen de moeite waard. Dat heeft vooral te maken met de keuze van boeken. Kinderen kiezen namelijk vaak boeken die dicht bij hun eigen interesses en belevingswereld staan. Maar het zoveelste boek over hetzelfde onderwerp brengt ze weinig nieuws.


Als voorlezer kun je kiezen voor een boek dat minder voor de hand ligt, zoals een boek dat zich afspeelt in het verleden of in een heel andere omgeving. Daarmee leren kinderen een nieuwe wereld kennen mét nieuwe woorden. Bovendien kun je tijdens het voorlezen het begrip van de tekst ondersteunen door middel van mimiek, intonatie en uitleg. Zo snappen de kinderen sneller wat er staat dan wanneer ze zelfstandig lezen.


Voordeel 3: Meer leesplezier
Juist zwakkere lezers hebben veel baat bij voorlezen. Daarbij worden ze immers niet geremd door leesproblemen en kunnen ze teksten van een hoger niveau aan. Op die manier krijgen ook deze kinderen de kans om kennis te maken met verschillende aansprekende verhalen en thema’s. En wanneer de interesse van kinderen worden gewekt, gaat hun leesmotivatie en daarmee ook hun leesplezier vooruit.² Zo ontstaat een positieve ontwikkeling: gemotiveerde lezers gaan vaker lezen, en kinderen die vaker lezen, worden steeds betere lezers. Zo kan het tij gekeerd worden.


Welke rol speelt voorlezen in leesmethode Atlantis?Atlantis logo

In elk blok van Atlantis verkennen kinderen de wereld van boeken en verhalen aan de hand van een voorleesboek dat aansluit bij het overkoepelende thema van dat blok. Doordat in het Atlantis-leesboek en het voorleesboek hetzelfde thema centraal staat, worden nieuwe woorden in verschillende contexten geoefend. Zo blijven de woorden beter hangen. Ook biedt Atlantis allerlei handvatten om het voorlezen te verdiepen. Zo bevat elk voorleesboek een voorleeswijzer met voorleestips, praatvragen en suggesties voor extra activiteiten. Daardoor worden de nieuwe woorden actief verwerkt en haal je nóg meer uit het voorlezen.

 

Ben je benieuwd naar Atlantis? Lees meer over deze methode voor voortgezet lezen of vraag een zichtzending aan. Dan kun je de materialen drie maanden gratis bekijken en beoordelen.

 

Lees meer over Atlantis      Vraag direct een zichtzending aan

 

Voorleesboeken Atlantis


Bronnen:

1.    Cunningham & Stanovich
2.    Guthrie et al.

 

 

 

Uit de Kunst

Win het voorleesboek Van tijd tot tijd

 

Ter ere van de Nationale Voorleesdagen verloten we 3x het prachtige geschiedenisvoorleesboek Van tijd tot tijd. De verhalen in deze bundel sluiten aan bij de vensters van de canon van de Nederlandse geschiedenis.

 

Wil jij dit boek tijdens het Nationale Voorleesontbijt op 26 januari voorlezen aan kinderen uit groep 5 t/m 8?

 

Tot 18 januari kun je mee doen aan de winactie!


Doe mee!